Stres, a nasze wybory żywieniowe

2021-03-07

Fakt, że posiłki nie stanowią tylko biologicznej funkcji zaspokajania głodu i zapotrzebowania na wartości odżywcze, nie jest niczym negatywnym. Celebrowanie jedzenia, uczty dla świętowania jakiejś okazji, czy szczególne posiłki, jako forma spędzania czasu z bliskimi powinny mieć swoje miejsce i przynosić radość, nawet dla osób w procesie odchudzania. Korelacja jedzenia z aspektem socjologicznym jest bardzo silna – a błędem jest się tej możliwości pozbawiać.

Czy mam problem z emocjonalnym jedzeniem? 

Problem pojawia się wtedy, kiedy rozładowywanie emocji jedzeniem staje się integralną częścią naszego życia, kiedy jemy, choć nie chcemy, kiedy nie potrafimy znaleźć innych sposobów na pozbycie się napięcia.

Oto kilka przykładów zachowań, które mogą świadczyć o emocjonalnym jedzeniu:

  • często zjadasz coś czego nie planowałeś, gdy ktoś Cię zdenerwuje
  • jeśli kupowanie słodyczy czy niezdrowego jedzenia to Twój częsty schemat na poprawę jedzenia
  • jeśli zauważyłeś, że Twoja „silna wola” pod kątem trzymania się założeń żywieniowych, związana jest z tym w jakim humorze jesteś
  • jeśli często czujesz wyrzuty sumienia po zjedzeniu jakiegoś posiłku
  • jeśli nie potrafisz zjeść zaplanowanej ilości produktu – np. zamiast kawałka czekolady, jesz całą-
  • nie przestajesz jeść mimo uczucia najedzenia

W świecie, w którym jesteśmy zmuszeni do nieustannego pędu i często nie mamy chwil na refleksję, nietrudno jest popaść w pułapkę niezdrowych nawyków, które często są prostsze i łatwiej dostępne niż to, co faktycznie może nam pomóc.

Jak z tym walczyć?

Ważnym krokiem, w kierunku poprawy swoich relacji z jedzeniem jest próba reflekcji przed każdym zjedzonym posiłkiem czy produktem:

  1. Czy jem bo czuje głód?
  2. Czy po zjedzeniu będę się czuł lepiej?
  3. Czy to jest dla mnie dobre?

Od stresu nie da się uciec, ani go unikać, a jego formy – mniejsze lub większe towarzysza nam każdego dnia. Znalezienie zdrowych i skutecznych sposobów na rozładowywanie napięć to podstawa, dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.

 

Wygospodarowanie czasu – na sport, przeczytanie książki, pójście do kina, spotkanie ze znajomymi, obejrzenie serialu, spacer czy po prostu zwykłe „nic nierobienie”, jest niezbędne do zachowania emocjonalnej równowagi.

 

Nie możemy nie zapominać o nazywaniu i poszukiwaniu przyczyn swoich uczuć. Zamiast następnym razem, mieć do siebie pretensje o to, że znów „zawaliłeś” dietę, zastanów się – jak się tego dnia czułeś? Co mogło wpłynąć na to, że nie utrzymałeś założeń? Czy byłeś szczęśliwy czy smutny? Czy trapił Cię jakiś problem, z którym nie wiesz jak sobie poradzić?

Sięganie po niechciane produkty, często stanowi formę odwrócenia naszej uwagi. Nauka do egzaminu i nerwowe podjadanie, żeby odsunąć myśli o czekającym naszym sprawdzianie. Zaglądanie co szafki ze słodyczami, żeby zagłuszyć napiętą sytuację z mężem.. Takich przykładów w naszym życiu doświadczamy mnóstwo. Sztuką jest, poznanie siebie, określenie swoich uczuć, a nie ich maskowanie. Jeśli problem nawraca, staraj się zapisywać wszystkie sytuacje, w których jadłeś w niekontrolowany sposób oraz towarzyszące Ci uczucia (np. lęk, zmęczenie, złość, niepewność, smutek itd.). Po jakimś czasie dokonaj analizy i zrób pierwszy krok, w kierunku poznania swoich prawdziwych stanów. Następnie, wykorzystaj te wiedzę, zastanawiając się co innego, niż jedzenie może pomóc Ci wrócić do równowagi i następnym razem, spróbuj zareagować inaczej.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2021
Zamów teraz
Classic

Classic

Dieta Classic jest przykładem prawidłowo, dobrze zbilansowanego sposobu odżywiania, który można stosować regularnie przez całe życie. Zawiera wszystkie grupy produktów spożywczych i pomaga w zachowaniu zdrowej, szczupłej sylwetki.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 85zł / dzień
Szczegóły
Wege

Wege

Dieta wege skomponowana jest wyłącznie z posiłków wegetariańskich, czyli nie zawierających produktów mięsnych i ryb. Mimo wykluczeń zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 85zł / dzień
Szczegóły
Classic (bez laktozy)

Classic (bez laktozy)

Dieta Classic bez laktozy stworzona została dla osób, które nie tolerują laktozy zawartej w mleku oraz jego przetworach. Jest to wariant odpowiedni dla osób chących dobrze się odżywiać, mieć pełnowartościową i odpowiednio zbilansowaną dietę.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Wege (bez laktozy)

Wege (bez laktozy)

Dieta Wege bez laktozy jest odpowiednim wyborem dla osób z nietolerancją laktozy oraz chcących zachować dietę wegetariańską, nie zawierającą mięsa i ryb. Zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Post dr Dąbrowskiej

Post dr Dąbrowskiej

Post dr Dąbrowskiej to popularny post leczniczy, którego celem jest rewitalizacja organizmu i oczyszczenie. Menu przygotowane jest w 100% zgodnie z zasadami głoszonymi przez dr Ewę Dąbrowską i składa się wyłącznie z warzyw i owoców
ok. 600 kcal
Premium
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Vegan

Vegan

Dieta Vegan skierowana jest do osób będących na diecie wegańskiej, czyli eliminującej produkty odzwierzęce (mięso, jaja, ryby, nabiał). Właściwa również dla osób chcących oczyścić organizm ze złogów i toksyn. Jest to dieta bez glutenu i bez laktozy.
800 kcal1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal
od 66 zł / dzień
Szczegóły
SIRT

SIRT

Dieta SIRT wege to wegetariańska dieta redukcyjna łącząca ograniczenie kaloryczne ze spożyciem specjalnych soków i produktów bogatych w składniki będące aktywatorami sirtuin. Znajdziesz w niej posiłki w formie bowli, zielone soki, koktajle oraz zupy
Premium
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Flexi

Flexi

Dieta Flexi to odpowiedź na popularny trend jakim jest fleksitarianizm, czyli ograniczenie w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego. Dieta Flexi jest to również dieta bezglutenowa i bezlaktozowa. W wersji wegetariańskiej bazuje na produktach roślinnych
1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal
od 74 zł / dzień
Szczegóły

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel