Dlaczego przejście na dietę wegetariańską lub wegańską to dobry pomysł?

2022-05-24

W tym tygodniu świętujemy Ogólnopolski Tydzień Wegetarianizmu. W dniach 23-29 maja w szczególny sposób rzuca się światło na dietę wegetariańską oraz bezmięsny styl życia.  

Podejście do diety wegetariańskiej czy wegańskiej bardzo zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat. Coraz liczniejsi decydują się na rezygnacje z mięsa czy też całkowicie z produktów pochodzenia zwierzęcego. Dawniej postrzegani byli dość specyficznie i wiele razy można było spotkać się ze stwierdzeniem: jak Ty chcesz mieć siłę jak nie jesz mięsa? Nie będziesz myślał/myślała jak nie zjesz mięsa!  

Rezygnacja z mięsa i produktów pochodzenia roślinnego była odbierana jako niedoborowy i deficytowy w ważne dla organizmu składniki sposób odżywiania się.

Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, wiemy, że tak nie jest. Jak pokazują badania WHO stosowanie diety wegańskiej wiąże się z obniżeniem ryzyka zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego a nawet nowotworów. Jest to doskonały element profilaktyki, chroniący przed wystąpieniem otyłości, cukrzycy oraz nadciśnienia tętniczego.

 

Czym charakteryzuje się dieta wegetariańska? 

Dieta wegańska czy też wegetariańska jest bardzo różnorodną dieta, gdyż osoby na niej przebywające szukają substytutów mięsa. Często sama rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego wymusza spożywanie większej ilości warzyw, sięganie po owoce. Wege osoby odżywiają się zdecydowanie bardziej świadomie. Patrzą na składy posiłków. Nie spożywają nic przypadkowo, chociażby z tego względu, aby w daniu nie był ukryty składnik pochodzenia zwierzęcego czy też mięso. Decydując się na dietę eliminacyjną wymusza to większą uwagę przy wyborze posiłków i produktów.  

Aktualnie wiemy, że dieta wegetariańska czy wegańska obfituje w dobre, czyli jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Zawiera dobroczynny błonnik pokarmowy oraz antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze.  To właśnie one chronią organizm przed stresem oraz opóźniają procesy starzenia się organizmu. Poza zbawiennym wpływem na wygląd zewnętrzny doskonale wspierają odporność.  

Należy mieć jednak świadomość, że dieta wegetariańska musi być dobrze zbilansowana, aby nie powodowała niedoborów pokarmowych. U osób które eliminują produkty pochodzenia roślinnego z diety, należy kontrolować poziom wit B12, selenu, cynku oraz witaminy D.

 

Zamienniki w diecie wegetariańskiej. 

Eliminując jeden produkt, zawsze trzeba pamiętać o odpowiednich zamiennikach.  

Przygotowując nasze diety wegańskie i wegetariańskie z największą dokładnością o  tym pamiętamy. Każdy składnik potrawy jest przemyślany.

  • Aby zapobiegać niedoborom cynku- stosujemy duża ilość pestek, orzechów, oraz nasion. A więc nie jest to tylko i wyłącznie „ozdobnik”, ale element w pełni zbilansowanego dania.
  • Innym składnikiem jest jod, dlatego tutaj sięgamy po dodatek glonów i wodorostów.
  • Na szczególną uwagę zasługuje witamina B12, w diecie wegańskiej należy pamiętać o jej suplementacji, natomiast w diecie wege- jej źródłami są jaja oraz nabiał, który u nas zawsze jest najwyższej jakości. Jajka – są zawsze certyfikowane oraz z wolnego wybiegu.

Świadomie odżywiamy naszych Klientów i każdego dnia chcemy przekazywać Wam tylko to, co najlepsze.  

Jeśli jeszcze zastanawiasz się nad opcja bycia wege- to jest świetny moment na spróbowanie tego sposobu odżywiania. A dodatkowo celebrując tydzień wege, mamy dla Was aż 20% zniżki* na wszystkie diety wegetariańskie oraz wegańskie dostępne w naszym cateringu.   

Trzymamy kciuki za Twoje przejście na zieloną stronę odżywiania :)   

Aleksandra Turska, dietetyk kliniczny

*promocja trwa do 29.05 

 

Pokaż więcej wpisów z Maj 2022
Zamów teraz
Wege

Wege

Jeśli chcesz dobrze się odżywiać wykluczając z diety produkty mięsne oraz ryby
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 85zł / dzień
Szczegóły
Wege (bez laktozy)

Wege (bez laktozy)

Stworzona dla osób, które nie spożywają produktów mięsnych oraz nie tolerują laktozy zawartej w mleku oraz jego przetworach.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Vegan

Vegan

Nie zawiera produktów pochodzenia zwierzęcego (mięsa, jaj, ryb, nabiału), laktozy oraz produktów będących źródłem glutenu
800 kcal1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal
od 66 zł / dzień
Szczegóły
SIRT

SIRT

Łączy ograniczenie kaloryczne ze spożyciem soków oraz produktów bogatych w składniki będące aktywatorami sirtuin.
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Flexi

Flexi

Dieta bezglutenowa, bezlaktozowa i bazująca na produktach roślinnych
1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal
od 70 zł / dzień
Szczegóły

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel