Dieta w ciąży

2022-08-26

Okres ciąży to szczególny czas w życiu kobiety. Zmienia się nasze ciało a wraz z nim nasze potrzeby – nie tylko fizyczne, ale i psychiczne. Zmieniające się ciało potrzebuje troski i odpowiedniego odżywienia. Już dawno minęły czasy, w których kobieta jadła „za dwoje”. Jesteśmy bardziej świadome, chcemy się odżywiać zdrowo, odpowiednio do naszego stanu zapewniając sobie i dziecku wszystkie składniki odżywcze potrzebne w tym szczególnym czasie. Warto wspomnieć, że dla prawidłowego przebiegu ciąży istotny jest tryb i styl życia jaki prowadzi kobieta przed zajściem w ciążę. O zdrowy styl życia warto zadbać na kilka miesięcy przed planowaną ciążą. Zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, pozbycie się nałogu palenia papierosów jest niezwykle istotne. Odpowiednie żywienie w ciąży, to nie tylko gwarancja zdrowia dziecka, ale i dobrej formy mamy. Pamiętajmy, że ciąża jest ogromnym wysiłkiem dla organizmu kobiety – musimy zadbać o prawidłową podaż wszystkich składników odżywczych, aby uniknąć powstawaniu ewentualnych niedoborów.

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciąży 

Zachodzące w organizmie kobiety zmiany, takie jak: wzrost objętości krwi, powiększająca się macica i oczywiście rozwój oraz wzrost dziecka warunkują stopniowy wzrost masy ciała. Nie zapominajmy ze jest to absolutnie normalne. Okres ciąży to czas zbilansowanego żywienia o kaloryczności dobranej do zmieniających się potrzeb organizmu. Jeżeli przed ciążą Twoja masa ciała była w normie w pierwszym trymestrze zapotrzebowanie kaloryczne pozostaje na stałym poziomie. Zwiększa się ono dopiero w II trymestrze o ok. 360 kcal i w III o ok. 470 kcal. Pamiętajmy, że ciąża NIE JEST czasem na odchudzanie.

Jeżeli przed zajściem w ciąże Twoje BMI wskazywało na nadwagę, otyłość, czy też wręcz przeciwnie na niedowagę - kaloryczność diety powinna zostać omówiona indywidualnie z lekarzem i/lub dietetykiem. Przyrosty masy ciała powinny być kontrolowane raz w miesiącu najlepiej podczas wizyt lekarskich. Nie powinien być zbyt duży ani za mały. Jak pokazują normy największy przyrost masy ciała jest w II trymestrze, jednak nie powinien być większy niż 0,5 kg/ tydzień (normy dla kobiety z BMI 18.5-24.9)

Udowodniono, iż nadmierny przyrost masy ciała podczas ciąży zwiększa ryzyko długoterminowej otyłości zarówno u matki, jak i u dziecka. Zbyt szybki i zbyt duży przyrost, przyczynia się do

  • bólów kręgosłupa
  • obrzęków nóg
  • powstawania żylaków
  • hemoroidów

Dodatkowo mogą być przyczyną powikłań ciążowych, takich jak cukrzyca ciężarnych, nadciśnienie, poród przedwczesny czy konieczność ukończenia ciąży cięciem cesarskim. Natomiast zbyt niski przyrost masy ciała w ciąży jest związany z niską masą urodzeniową noworodków, która zwiększa umieralność i chorobowość okołoporodową, a także jest przyczyną zaburzeń rozwojowych okresu dziecięcego i należy do czynników ryzyka chorób układu krążenia, cukrzycy i nadciśnienia w późniejszym wieku.

Średni, optymalny przyrost masy ciała kobiety w ciąży powinien wynosić od 9-18 kg.

 

Jak powinna wyglądać dieta przyszłej mamy? 

Przede wszystkim urozmaicona i „dla dwojga”. Spożywanie tych samych nawet „zdrowych” bogato-odżywczych produktów może nie dostarczyć wszystkich istotnych składników mineralnych. Staraj się, aby Twój talerz był kolorowy – wybieraj warzywa i owoce sezonowe, najlepiej surowe lub po krótkiej obróbce termicznej. Wybieraj węglowodany złożone – chleb z mąki pełnoziarnistej , kasze takie jak gryczana, jaglana, pęczak . Sięgaj po wartościowe źródła białka, takie jak chude mięso, nabiał , nasiona roślin strączkowych – ciecierzyca, soczewica. Staraj się, aby ryby na stałe zagościły w Twoim jadłospisie – minimum raz w tygodniu. Wybieraj ryby świeże, ale pamiętaj, aby jeść je po obróbce termicznej, np. pieczone.

Surowe czy wędzone ryby nie są wskazane w ciąży!

W okresie ciąży nie powinno się spożywać także surowych jaj, mięsa, owoców morza, serów pleśniowych. Jeżeli sięgamy po mleko to tylko pasteryzowane, aby uniknąć zakażeń bakteryjnych takich jak np. Salmonella.

Catering dietetyczny w ciąży?

Jak najbardziej! Nasz catering nie ma diety specjalnie dedykowanej kobietom ciężarnym, ale jest kilka opcji, z których można skorzystać np. dieta classic czy classic bez laktozy, dieta flexi – wszystko zależy od indywidualnych preferencji żywieniowych.

Swoją dietę na ten szczególny czas można omówić podczas konsultacji dietetycznej w gabinecie bądź też telefonicznie. 

W celu lepszej personalizacji, w dietach można zgłaszać wykluczenia takie jak np. rezygnacja z serów pleśniowych czy surowych ryb, owoców morza. Dodatkowo diety te występują w wielu kalorycznościach – dzięki temu możemy dobrać odpowiednią do aktualnego stanu (I , II czy III trymestr ). Diety te są pełnowartościowe i zbilansowane – znajdziemy tu wszystkie niezbędne mikro i makro składniki. Diety te bogate są w warzywa i owoce, źródła białka – takie jak jaja, chude mięso, warzywa strączkowe. Znajdziemy w nich również zdrowe tłuszcze – oliwę z oliwek, orzechy czy awokado. Wybierając taki model odżywiania mamy pewność, że dostarczamy najlepszych składników sobie jak również dziecku. Korzystając z cateringu mamy pewność, że nasza dieta jest rozbudowana, różnorodna i smaczna, nie musimy się martwić o gotowanie, a swoja uwagę możemy skupić na innych sprawach.

Zgodnie z zasadą, która z biegiem lat przeszła ewolucję, ważne jest aby w czasie ciąży jeść nie za dwoje, a dla dwojga – w trosce o prawidłowy rozwój dziecka i swoje zdrowie.

 

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2022
Zamów teraz
Classic

Classic

Dieta Classic jest przykładem prawidłowo, dobrze zbilansowanego sposobu odżywiania, który można stosować regularnie przez całe życie. Zawiera wszystkie grupy produktów spożywczych i pomaga w zachowaniu zdrowej, szczupłej sylwetki.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 85zł / dzień
Szczegóły
Classic (bez laktozy)

Classic (bez laktozy)

Dieta Classic bez laktozy stworzona została dla osób, które nie tolerują laktozy zawartej w mleku oraz jego przetworach. Jest to wariant odpowiedni dla osób chących dobrze się odżywiać, mieć pełnowartościową i odpowiednio zbilansowaną dietę.
1000 kcal1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal2500 kcal3000 kcal
od 72 zł / dzień
Szczegóły
Flexi

Flexi

Dieta Flexi to odpowiedź na popularny trend jakim jest fleksitarianizm, czyli ograniczenie w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego. Dieta Flexi jest to również dieta bezglutenowa i bezlaktozowa. W wersji wegetariańskiej bazuje na produktach roślinnych
1200 kcal1500 kcal1800 kcal2000 kcal
od 74 zł / dzień
Szczegóły

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel